Reivindiquem les associacions com a Servei Comunitari Essencial
Des d’ACICOM s’adherim al Manifest pel reconeixement de les associacions com a servei comunitari essencial.
Les associacions tenim la responsabilitat de contribuir a la creació d’una societat més participativa, cohesionada i solidària, reforçant la nostra capacitat d’organització, cooperació i participació en la vida dels municipis. Per això ACICOM s’uneix a iniciativa de la Fundació Horta Sud, de la mà de més de vint entitats amb un text construït conjuntament a través de diversos processos d’escolta de la comunitat.
Les associacions són una de les principals expressions de la societat civil organitzada. Son eines per donar resposta a necessitats compartides, impulsar projectes comuns i millorar la vida dels pobles i barris. En definitiva, constitueixen un servei comunitari essencial i reclamem el seu reconeixement, protecció i enfortiment com a agents imprescindibles per a la vida dels nostres municipis. Aquest reconeixement implica un compromís compartit entre les associacions i les administracions públiques.
La voluntat de les associacions adherides és que aquesta declaració no es quede sols en bones intencions i per tant s’estableixen 10 mesures d’aplicació per a les administracions locals que resulten de la posada en comú de les demandes i necessitats del teixit associatiu local.
Els 10 punts del manifest
- Eliminar la burocràcia i simplificar i adaptar els procediments administratius a la realitat de les associacions.
- Reconèixer el principi de subsidiarietat i reforçar les capacitats del teixit associatiu.
- Garantir suport, assessorament i formació per enfortir les capacitats de les entitats, la seua autonomia i la seua sostenibilitat.
- Incrementar progressivament fins al 3% el pressupost municipal destinat al teixit associatiu.
- Incorporar la Gestió Cívica com a fórmula de gestió de serveis i espais d’interès comunitari.
- Facilitar l’ús d’espais perquè les associacions puguen desenvolupar la seua activitat.
- Incorporar l’avaluació de l’impacte associatiu als municipis.
- Promoure l’estabilitat econòmica de les associacions.
- Incorporar les associacions al cicle complet de les polítiques públiques municipals com a agents corresponsables.
- Reconèixer a les associacions com a servei comunitari essencial.
Tota entitat que ho desitge es pot adherir firmant el manifest ací.