INNOCAST 2025, Congrés sobre perspectives innovadores en el podcasting. València 11 i 12 desembre 2025

Us adjuntem informació sobre un interessant congrés que codirigeix Carlos López Olano, el nostre soci, vocal del Consell de Gestió d’ACICOM, Vicedegà de Comunicació de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la Universitat de València.
11-12 desembre de 2025
Facultat de filologia, Traducció i Comunicació Universitat de València
En l’actual ecosistema mediàtic, caracteritzat per la hiperconectividad, la proliferació de dispositius intel·ligents i l’impacte de la intel·ligència artificial, el pòdcast s’ha consolidat com un format central en els processos de creació, circulació i consum de continguts sonors. En este context, el Congrés INNOCAST 2025 es presenta com un espai de reflexió i intercanvi acadèmic orientat a analitzar les perspectives innovadores del podcàsting i la seua projecció futura des d’una aproximació interdisciplinària. El propòsit de la trobada és contribuir a l’estudi del pòdcast com a mitjà de creixent rellevància en els àmbits comunicatiu, educatiu, cultural i tecnològic, abordant les seues implicacions teòriques i pràctiques, així com els seus desafiaments i oportunitats en un entorn mediàtic en constant transformació.
Línies temàtiques
1. Pòdcast, educació superior i processos formatius
Esta línia temàtica proposa examinar el paper del pòdcast com a recurs pedagògic i com a ferramenta de comunicació institucional en l’àmbit educatiu. S’inclouen investigacions sobre metodologies didàctiques basades en el pòdcast, la seua contribució a l’aprenentatge actiu i col·laboratiu, el desenrotllament de competències comunicatives, així com estudis de cas sobre la producció i circulació de pòdcast en contextos universitaris i escolars, incloent-hi la seua vinculació amb l’evolució de la ràdio universitària.
2. El pòdcast, la intel·ligència artificial i els reptes de futur
Es convida a presentar treballs que analitzen com el pòdcast s’adapta a les transformacions tecnològiques, econòmiques i socials. Entre els temes d’interés figuren l’evolució del format, els videopódcast, els models de sostenibilitat i monetització, les formes d’interactivitat, els estudis d’audiències i, de manera destacada, l’impacte de la intel·ligència artificial, l’aprenentatge automàtic i el big data en els processos de producció, distribució i consum.
3. Història i evolució de la ràdio i el pòdcast
Esta línia temàtica se centra en els estudis històrics i comparatius que aborden la trajectòria de la ràdio i l’emergència del pòdcast. Es contemplen investigacions sobre fites rellevants, transformacions dels continguts, processos de convergència mediàtica i l’anàlisi del paper d’estos formats en diferents contextos socials i culturals.
PROGRAMA Congreso Internacional INNOCAST2025:
https://www.uv.es/audiofil/Novetats/2025/INNOCAST%202025.pdfovative Perspectives in Podcasting
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació (Universitat de València). Modalidad Presencial u online síncrona.
Jueves 11 de diciembre de 2025 ( Saló de graus).
9:30h. Inauguración congreso
Intervienen:
-Carlos López-Olano (Universitat de València, Codirector INNOCAST 2025)
-Jose Antonio Calañas (Decano Fac. Filología, Traducció i Comunicació UV)
10h. Conferencia: Construir el pódcast: periodismo, ficción y el legado narrativo de la radio
Modera: Carlos López-Olano (Universitat de València)
Ponente: Jose María Legorburu Universidad CEU San Pablo)
11h Pausa-Café
11:30h Mesa de comunicaciones 1. Pódcast, educación superior y procesos formativos
Presenta: Lola Bañón (Universitat de València)
1. Capturing Attention, Expanding Knowledge. The Power of Video Podcast Excerpts in Scientific Outreach
Federico Irace, University of Pavia (Italy)
2. Reflective and Transformative Learning: Undergraduate Students Creating Commemorative Podcasts
Dr. Ella Ben Atar & Dr. Yuval Gozansky, Communications department, Sapir Academic College (Israel)
3. Creación de podcasts en el contexto educativo: los estudios culturales como herramienta de análisis en el proceso de documentación
Lucía Rodríguez García de Herreros (Universitat de València)
4. El potencial del podcasting para la vertebración del Espacio Europeo de Educación Superior. Radiografía a 20 iniciativas de alianzas universitarias
Maria-Josep Picó-Garcés (Universitat de València)
12:30h: Mesa redonda: Pódcast, innovación y retos de futuro
Presenta: Lucía Sapiña (Universitat de València)
Intervienen: Maria Josep Vañó y Gustavo Zaragoza del pódcast “Larga vida” (Longevidad Lab UV); Xavier Martínez (Arkana Media) ganador de un Premio Ondas por el pódcast “Borgia, de València al Vaticà”; Lidia Orts, “Blue AI Podcast”.
14:00 Pausa-Comida
15:30h Encuentro podcasters #EspaiPodcastUV
Presenta: Maria Josep Picó (directora #EspaiPodcastUV)
Ponentes:
-Lucía Sapiña y Anna Mateu (Métode podcast, UV)
-Jesús Peris Llorca (El xisme Faller i Radioteatre el Mussol, UV)
-Emma Pérez Cases i Aitana Taroncher (UniLove, UV)
-Julia Gil Domingo (Rolling the music)
-Manuela Estellés (Aquí y Ahora, Assoc. Amics de la Nau Gran)
17:00 Presentación podcast “Morir y vivir en Gaza”
Presenta: Carlos López Olano (UV)
Ponentes:
-Almudena Ariza (Directora)
-Fran Izuzquiza (Guionista)
– Alberto Espinosa (Diseño sonoro)
-Raúl Incertis (Médico protagonista del pódcast)
Viernes 12 de diciembre de 2025 (Espai Cultural)
9:30 Mesa de comunicaciones 2. El pódcast, la inteligencia artificial y los retos de futuro
Presenta: Maite Mercado (Universitat de València)
1. El pódcast como recurso emergente para la divulgación científica en revistas académicas españolas
Autoras: Vanessa Roger Monzó (Universitat de València) y Rosanna Mestre Pérez (Universitat de València)
2. Susurros de ciencia: pódcast generados con IA en Academia.edu, 2025
Rosanna Mestre Pérez (Universitat de València) y Vanessa Roger Monzó (Universitat de València)
3. El audio de los medios públicos y las audiencias jóvenes: las estrategias de RTBF y BBC Sounds
Tania Fernández Lombao (Universidade de Santiago de Compostela)
Juan Manuel Prieto Arosa (Universidade de Santiago de Compostela)
4. Pódcast y mensaje religioso: la irrupción de la inteligencia artificial en los mensajes atribuidos a León XIV
Lola Bañon Castellón (Universitat de València)
11:00 Pausa-Café
11:30h: Conferencia: La búsqueda de la originalidad en tiempos de ChatGPT
Ponente: Álvaro de Cózar (Director creativo y cofundador de TrueStory)
Presenta: Nadia Alonso (Universitat Politècnica de València, Codirectora INNOCAST2025)
13:00 Mesa de comunicaciones 3. Historia y evolución de la radio y el pódcast
Presenta: Sonia Ferruz (Universidad Pontificia de Comillas)
1. Audiobranding corporativo: análisis de la identidad sonora de las empresas del IBEX 35
Nadia Alonso López (Universitat Politécnica de Valencia), Sonia Aránzazu Ferruz González (Universidad Pontificia Comillas)
2. Podcasts and public service: an analysis of Hungarian-language podcast channels
Mónika Andok, Pázmány Péter Catholic University (Hungary)
3. Del Aire a la Nube: La Expansión Histórica del Relato Sonoro. De la Radio al Podcast
Sara Infante Pineda y Rut Martínez Borda (Universidad de Alcalá- UAH)
4. La divulgación científica abre el micro. Panorama general del pódcast de ciencia en España
Lucía Sapiña (1), Anna Mateu (2) y Martí Domínguez (3) (Universitat de València (1) (3), Revista Mètode, Universitat de València (2))
14:30 Pausa-Comida
16:30 grabación del podcast “Disfrutons” (@jajajers)
-Alexis Martínez
-Jorge García
